Az iskolák adott alapparamétereit (kompetenciamérések, érettségi eredmények) a megadott évtartományban összesíti (az átlagokat a létszámokkal súlyozva összegzi). Az így kapott értékeket a fejlécben beállítható súlyokkal szintén összesíti (hasonlóan átlagok súlyozott átlaga szerint).
Ez a súlyozott összegzési mód kevésbé érzékeny a hiányos adatokra, vagy ahol nagyon kevés vizsgázó nagyon torzítaná az eredményt
A középszintű (k) és emelt (e) érettségik százalékos eredményét a következő képettel összesíti (ö) értékké: a középszinű érettségi százalékos értékelését (k) a ke=20+(k-20)*2/3 = (2k+20)/3 képlettel felelteti meg az emelt érettséginek. Visszafelé, az emelt érettségi középszintek megfeleltetése az ek=20+(e-20)*3/2=3e/2-10. Az összevonás megfelenítése "emelt szint" értéken történik, hogy ne legyenek 100% feletti értékek, de a végső súlyozás szempontjából ennek nincs jelentősége.
Ennek a megfeleltetésnak az alapja az osztályzatok megfeleltetési szabálya:
Jegy | Közép | Emelt | ke képlet |
---|---|---|---|
5 | 80 | 60 | 60.00 |
4 | 60 | 47 | 46.66 |
3 | 40 | 33 | 33.33 |
2 | 25 | 25 | 23.33 |
Az így egységesített értéket a résztvevők száma (nk és ne) szerint súlyozva összesíti; tehát ö=(ke*nk+e*ne)/(nk+ne).
A középszintű érettségi pontszámokból (k) a kompetenciamérések pontszámaira (p) végez egy megfeleltetést (jelenleg fixen az p=1100+10k képlettel), hogy az egyforma súlyok kb. egyforma módon értékelődjenek. Ez nagyjából megfelel a sokéves korreláció lineáris regressziójának, azaz ez a képlet elég jól becsli a két érték közötti összefüggést. Ebből a szabályból visszavezetve az emelt szintű -- ill. az emelt szintre váltott középszintű -- érettségi százalékpontjának kompetenciapontmegfelelője a p=1000+15e.
A program minden évre kiszámolja a lineáris regressziót, amivel az érettségi eredmény megfeleltethető a két évvel korábbi 10. évfolyamos kompetenciatesztnek. Amennyiben az érettségi ennél jobban sikerül, azt hozzáadott értéknek számolja. Mivel a gyerekek fejlődése mindenképpen pozitív, ezt megjelenítésben 100 pontos bázisra illeszti, tehát a 100 pont az "átlagos" fejlődés, az ennél magasabb pontszám esetén az adott területen az országos átlagnál jobban, alacsonyabb pontszám esetén pedig kevésbé jól teljesítő gyerekeket mutat. Ahol nem számolható ez a különbség (pl. nincs megfelelő kompetencia-adat), ott pontosan 100 pont lesz látható. Ahol nagy létszámkülönbség van a két adat (a tárgyévi érettségi, ill. a két évvel korábbi 10 évfolyamos kompetenciamérés létszáma között), ott a változást arányosan kisebb súllyal számítja be.
A Sulinavigátor rangsorolója a középiskolák külöböző szempontok szerint rangsorolását teszi lehetőve. Nem létezik válasz arra a kérdésre, hogy 'melyik középiskola a legjobb?' -- erre különböző szempontok szerint különböző válaszok vannak. Szempont lehet az, hogy mennyire gyerekbarát, milyen jól felszerelt, vagy éppen az is, milyen jól megközelíthető. De ha a teljesítmény a kérdés, arra sincs egyetlen válasz. Vannak iskolák, amelyek reál, vannak, amelyek humán, megint mások nyelvi készségek fejlesztésében teljesítenek jobban. A legnépszerűbb, legjobb hírű iskolákba nagy túljelentkezés van, a legjobb gyerekek közül válogatnak, természetes, hogy a kompetenciateszteken és az érettségiken ezek a gyerekek jól szerepelnek. Ez egyáltalán nem feltétlenül jelenti azt, hogy ez az iskolában folyó oktatás érdeme. Az is fontos szempont, hogy az iskola mit tesz hozzá a beérkező gyerekek képességeihez, ez az úgynevezett "hozzáadott érték". Ezt lehet vizsgálni a 10. osztályban elvégzett kompetenciamérések és a 2 évvel későbbi érettségi eredmények összevetésével, ill. 6- és 8-évfolyamos iskolák esetén a 6. ill. 8. osztályban írt kompetenciatesztek 2 évvel később a 8. ill. 10. osztályban elért eredményével. Ez a rangsoroló ezen szempontok szerinti súlyozást is lehetővé teszi.
Nem vizsgálja ez a rangsoroló sem az egyetemi felvételi eredményeket, sem az OKTV, vagy más versenyeredményeket sem, kizárólag a kompetenciamérések és érettségieredmények alapján dolgozik.
A különböző szempontok "súlyát" a kezelőfelületen található csúszkákkal, vagy még részletesebben az oszlopok fejlécébe írt értékekkel lehet állítani.
Az algoritmus részletesebb leírása itt olvasható
A rangsoroló adatai frissülnek, ahogy újabb adatok érhetőek el. Változik továbba az algoritmus is, ahogy az adatok miatt ez szükséges lehet (pl. az elmúlt években elmaradtak a kompetenciamérések, az algoritmus pedig eddig ezek hiányára érzékeny volt, ezen változtatni kellett). A legfrissebb adatokba újabb (a vizsgázók száma alapján) fontos érettségi tárgyak kerültek be a rendszerbe, a kiinduló súlyozás is ehhez lett igazítva.
Büszkén adjuk hírül, hogy 2023 augusztusában bejegyzésre került a Sulinavigátor Egyesület. Örülünk, hogy ránk találtál és megköszönjük, ha támogatsz minket!
Támogatásodat teljes mértékben arra fordítjuk, hogy az oktatás szereplőit, kiemelten a felvételiző diákokat és családjukat információkkal segítsük.
Kedvezményezett: Sulinavigátor Egyesület
Számlavezető bank: MagNet Bank
Számlaszám: 16200223-10182064
Közlemény: Támogatás
Kérjük, hogy a közleményben feltétlenül szerepeljen a "támogatás" szó!